De bekende KGI Securities analist Ming-Chi Kuo heeft in een bericht aan investeerders voorspeld dat de iPhone 7-verkoop al zijn piek heeft bereikt. Apple kondigde de iPhone 7 samen met de iPhone 7 Plus aan in september 2016. Beide toestellen zijn vergelijkbaar met hun voorgangers, maar onder de motorkap heeft Apple wel het een en ander vernieuwd. Zo maken de iPhone 7 en iPhone 7 Plus gebruik van een nieuwe A10 Fusion chip, op dit moment de meest krachtige chip op de smartphonemarkt. Ook is de camera flink verbeterd, zijn beide toestellen waterdicht en is de koptelefoonaansluiting verdwenen. Toch lijken deze verbeteringen niet alle consumenten overtuigd te hebben.
Piek bereikt
Slechts drie maanden na de aankondiging van de iPhone 7 hebben de verkoopaantallen al een piekt bereikt, voorspelt analist Ming-Chi Kuo. Volgens hem komt het doordat we al weten dat Apple volgend jaar pas een innovatief model zal introduceren met een geheel nieuw ontwerp. Gezien de hoge prijzen van de iPhone 7 is het lastig om nu een iPhone 7 aan te schaffen terwijl je weet dat over ongeveer een jaar een volledig nieuw model op de markt wordt gebracht, met een vernieuwd uiterlijk en innovatie specificaties. Zo zou Apple naar verluidt van plan zijn om de home-knop te verwijderen en te vervangen door een ‘ingebouwde home-knop’ op een scherm dat de gehele voorkant van de iPhone bedekt.
iPhone 6S vs iPhone 7
Volgens de analist zijn de tegenvallende verkoopresultaten ook te wijten aan het feit dat de iPhone 7 geen grote vooruitgang is ten opzichte van de iPhone 6S voor de gemiddelde consument die niet om benchmarks geeft. Tegelijkertijd is een iPhone 7 abonnement wel een stuk prijziger dan een iPhone 6S abonnement. Hetzelfde geldt uiteraard voor de aanschaf van een los toestel.
Volgens Chi-Kuo zal Apple rekening moeten houden met teruglopende verkopen over het gehele jaar. Hetzelfde zal waarschijnlijk gelden voor de eerste kwartalen van het jaar 2017. Ook stipt Ming-Chi Kuo de sterke concurrentie in China aan: veel Aziatische smartphone-toestellen zijn daar sterk in opkomst en Apple heeft nog altijd veel moeite een grote speler te worden op de Chinese markt. Chinese toestellen zijn simpelweg veel goedkoper dan Apple’s iPhones.