Het langverwachte nieuwe iPhone model van Apple komt eraan. Rond 2 oktober zal de iPhone 6s in Nederland in de winkels liggen en de eerste online bestellingen zijn al onderweg naar de klant. Uiteraard kijken veel mensen reikhalzend uit naar dit nieuwe toestel. Op online fora speculeren consumenten er lustig op los: wat zullen de nieuwe functies en mogelijkheden zijn van dit toestel, hoe gaat de iPhone 6s eruitzien en hoeveel moet hij kosten? Deskundigen doen prognoses, geven analyses en doen hun aanbevelingen. Zoals we gewend zijn zorgt de introductie van een nieuw Apple apparaat dus weer voor de nodige beroering.
Het grote Apple
Dat Apple een van de meest maatgevende technologische bedrijven ter wereld is kan geen enkel bewust waarnemend mens op de wereld zijn ontgaan. Steve Jobs heeft met Apple een bedrijf gecreëerd dat een totaal nieuwe dimensie heeft gegeven aan fenomenen als communicatie, informatie en entertainment. Hiermee strekt de invloed van Apple uit over grote gebieden van het menselijk leven. Het bedrijf beschikt bovendien over vrijwel onuitputtelijke financiële middelen, en kan daarmee haar dominante marktpositie, ook zonder doorlopend baanbrekende apparaten op de markt te brengen, vrij gemakkelijk handhaven.
Niet revolutionair
Deze positie van betrekkelijke onaantastbaarheid van Apple zou er de reden van kunnen zijn dat de nieuwe iPhone 6s naar alle waarschijnlijkheid geen revolutie zal veroorzaken in de smartphone markt. De meeste deskundigen oordelen dat de iPhone 6s weliswaar een verbetering op de voorafgaande modellen zal betekenen, meer geen cutting edge nieuwe technologie gaat huisvesten. Apple, zo beweren kenners, perfectioneert met de 6s haar product en zet in op optimalisatie van het gebruiksgemak, het materiaal en de bestaande functies. Dit wil overigens niet zeggen dat we onze verwachtingen van de iPhone 6s moeten bijstellen. De 6s, daar is men het over eens, zal een prachtig stukje Apple technologie zijn en Apple zou Apple niet zijn als ze niet nog wat verrassingen achter de hand zouden hebben.